Pojam promocije

Osnovna uloga promocije je da komunicira sa pojedincima, grupama i organizacijama i da direktno ili posredno olakša ili ubrza razmenu.

Osnovni ciljevi promocije su da:

  • Informiše,
  • Podseća i
  • Utiče na kupce da prihvate proizvod.

Vrste promocija

Vrste promocije:

  • Lična prodaja
  • Odnosi s javnošću (publicitet),
  • Unapređenje prodaje,
  • Ekonomska propaganda i
  • Direktni marketing.

Kombinacija navedenih instrumenata naziva se PROMOCIONI MIKS. Promocioni miks=komunikacioni miks

Komunikacija kao deo promocije

Slika 1. Proces komuniciranja
  • Izvor (pošiljalac, davalac,emitor)–osoba ili organizacija koja određenim putem šalje poruku
  • Primalac (publika)–osoba ili organizacija koja može da razume poslatu poruku.
    • Pojedinačno i
    • Masovno komuniciranje
  • Kodiranje poruke-pretvaranje poruke u niz znakova.
  • Medij-prenosilac poruke od izvora do primaoca (novine, časopisi, radio, TV, internet, društvene mreže)
  • Dekodiranje-pretvaranje znakova u poruku
  • Šumovi-štamparska greška, konkurentske poruke, komšija ukinuo wi-fi
  • Povratna informacija-da li je pošiljalac razumeo poruku
    • Lična prodaja, prodavac dobija odmah informaciju
    • Drugi oblici-mora da se izvrši istraživanje tržišta