Лична продаја и публицитет, поред економске пропаганде, директног маркетинга и унапређења продаје представљају основне облике промоције као инструмента маркетинга.
Појам и значај личне продаје
Лична продаја представља директно комуницирње између купца и продавца и уједно најстарији облик промоције. Лични контакт даје могућност да се одмах измере резултати
Елементи личне продаје су: продавац, производ и потрошач.
Савремени концепт: не продаје већ објашњава предности и недостатке са становишта задовољења потреба.
Сваки продавац представља и предузеће па је битно да познаје и елементе пословања саме организације
Особине продавца: љубазност, учтивост, стрпљивост, тактичност, марљивост, спремност за пружање помоћи, поштење.
Значај личне продаје зависи од:
Система продаје и
Карактеристика производа.
Најуспешнија је када се комбинује са осталим инструментима
Појам и значај публицитета
Публицитет представља објављивање позитивних информација о предузећу у средствима јавног информисања које не финансира предузеће. Према томе, публицитет за предузеће представља бесплатну промоцију.
Међутим и код публицитета јављају се одрђени трошкови: контакт са редакцијом, припрема материјала, координација публицитета са осталим активностима.
Основне карактеристике публиците јесте да утиче на повољан „имиџ“, повећава углед и стимулише тражњу. Публиците се пласира као новинарска вест, па због тога потрошачи више верују овом облику промоције него економској пропаганди.