Pojam, značaj i zadaci prodaje
Prodaja je ključna aktivnost marketinga u kojoj kupac stupa u kontakt sa prodavcem nastojeći da zadovolji njegove potrebe prodajom određenih proizvoda.
▪Prodaja se može posmatrati kao:
- Proces – Prodajom se obezbeđuje razmena robe na tržištu (deo razmene sa nabavkom)
- Poslovna funkcija (skup poslova i aktivnosti u preduzeću kojima se realizuje proizvodi i usluge na tržištu)
- Stručna služba( predstavlja organizacionu jedinicu u okviru koje se obavljaju poslovi prodaje).
Značaj prodaje ogleda se u tome da ukaže na proizvode i usluge koji mogu na najbolji način da zadovolje potrebe i želje potrošača i da na taj način maksimizuju dobitak.
Zadaci prodaje su:
- Istraživanje tržišta,
- Planiranje prodaje,
- Kalkulacija prodajnih cena,
- Pregovaranje i zaključivanje kupoprodaje,
- Isporuka robe
- Promocija proizvoda i usluga (unapređenje prodaje)
- Evidencija i analiza prodaje
- Kontrola prodaje i
- Saradnja sa ostalim funkcijama.
Politika prodaje
▪Politika prodaje, predstavlja deo poslovne politike, a čini je skup načela kojih se treba pridržavati u vezi sa podajom robe i primenu instrumenata kojima se ta načela ostvaruju.
▪Politika prodaje predstavlja skup principa instrumenta i mera kojima se ostvaruju ciljevi i zadaci prodajne funkcije.
▪Osnovni cilj politike prodaje je da omogući redovno snabdevanje tržišta proizvodima i uslugama preduzeća, tako da potrošači budu zadovoljni a preduzeće ostvari dobit.
Principi prodajne politike
·Obezbedi redovno snabdevanje tržišta proizvodima i uslugama preduzeća, tako da potrošači budu zadovoljni,
·Snabdeti potrošače odgovarajućim kvalitetom proizvoda,
·Obezbediti prodaju po prihvatljivim cenama,
·Negovati dobre odnose sa distrubuterima,
·Održavati optimalne zalihe i
·Obezbediti ugled na tržištu i zadovoljstvo potrošača.
Instrumenti prodajne politike

Instrumenti prodajne politike mogu se izjednačiti sa instrumentima marketinga (4P- PRODUCT, PRICE, PLACE i PROMOTION):
·Izbor asortimana,
·Izbor kanala prodaje,
·Politika prodajnih cena
·Promocija.
▪Asortiman je skup svih proizvoda i usluga koje preduzeće može da ponudi tržištu. Treba napraviti optimalan asortiman, a to je onaj koji će na najbolji način zadovoljiti potrebe uz ostvarivanje maksimalnog dobitka.
▪Kanali distribucije su organizacije i institucije koje omogućavaju da proizvodi i usluge budu na raspolaganju kupcima. (veleprodaja, maloprodaja, putem interneta, distributera)
▪Prodajne cene zavise od tražnje na tržištu, konkurencije, mere državne politike itd). Da bi uspostavilo dobre poslovne odnose ( rabat, popust, odloženo plaćanje).
▪Svrha promocije jeste da se zadrže postojeći kupci i pridobiju novi. Kao najznačajniji oblik promocije koristi se ekonomska propaganda čiji je zadatak da prenese informaciju do kupca i podstakne kupca na kupovinu. Predstavlja plaćeni oblik promocije.