Pojam i značaj nabavke- aktivnosti i zadaci
Nabavka se odnosi na snadbevanje preduzeća potrebnim resursima (predmetima rada i sredstvima za rad) za obavljanje poslovanja .
Nabavka se može posmatrati kao proces, kao poslovna funkcija i kao organizaciona jedinica odnosno stručna služba.
Nabavka kao proces predstavlja deo procesa reprodukcije, odnosno sa prodajom čini razmenu. Nabavka kao poslovna funkcija predstavlja skup poslova kojima se ona ostvaruje i nabavka kao stručna služba predstavlja oraganizacionu jedinicu u kojo se obavljaju poslovi nabavke.
Cilj nabavke je obezbeđivanje kontinuiteta proizvodnje uz minimalne troškove nabavke i zaliha.
Značaj nabavke se ogleda u tome da utiče na uspeh proizvodnje i prodaje.
Nabavna služba je organizaciona jedinica koja se bavi nabavnim poslovanjem.
Radnik koji radi u nabavci naziva se referent nabavke.
Faktori koji utiču na nabavku:
Faktori koji utiču na nabavku mogu biti:
- subjektivni i
- objektivni.
Subjektivni faktori (unutrašnji)– jesu: nabavna politika, organizacija nabavne službe i kvalitet kadrova, dok su objektivni (spoljašnji) faktori uslovi na tržištu.
Nabavna služba ima zadatak da prati ponudu po količini, asortimanu i kvalitetu, ali i da aktivno deluje na proizvođače da svoju ponudu prilagode tražnji.
Zadaci nabavke (poslovi):
- istraživanje nabavnog tržišta
- planiranje nabavke
- utvrđivanje količina nabavki prema planu
- izbor i zaključivanje ugovora sa dobavljačima
- poslovi oko prijema isporuke
- evidencija nabavki
- kalkulacija nabavnih cena
- saradnja sa ostalim funkcijama u preduzeću
- analiza nabavnog poslovanja