Појам и значај набавке- активности и задаци
Набавка се односи на снабдевање предузећа потребним ресурсима (предметима рада и средствима за рад) за обављање пословања.
Набавка се може посматрати као процес, као пословна функција и као организациона јединица, односно стручна служба.
Набавка као процес представља део процеса репродукције, односно са продајом чини размену. Набавка као пословна функција представља скуп послова којима се она остварује и набавка као стручна служба представља организациону јединицу у којоj се обављају послови набавке.
Циљ набавке je обезбеђивање континуитета производње уз минималне трошкове набавке и залиха.
Значај набавке се огледа у томе да утиче на успех производње и продаје.
Набавна служба је организациона јединица која се бави набавним пословањем.
Радник који ради у набавци назива се референт набавке.
Фактори који утичу на набавку:
Фактори који утичу на набавку могу бити:
- субјективни и
- објективни.
Субјективни фактори (унутрашњи) јесу: набавна политика, организација набавне службе и квалитет кадрова, док су објективни (спољашњи) фактори услови на тржишту.
Набавна служба има задатак да прати понуду по количини, асортиману и квалитету, али и да активно делује на произвођаче да своју понуду прилагоде тражњи.
Задаци набавке (послови):
- истраживање набавног тржишта
- планирање набавке
- утврђивање количина набавки према плану
- избор и закључивање уговора са добављачима
- послови око пријема испоруке
- евиденција набавки
- калкулација набавних цена
- сарадња са осталим функцијама у предузећу
- анализа набавног пословања.