Набавна политика
Набавна политка је саставни део политике маркетинга предузећа. Чини је скуп принципа, начела, правила које треба поштовати приликом снадбевања, као и избор начина и средстава за остваривање циљева набавке.
Принципи набавне политке су:
- набављати одговарајућу робу,
- набављати у право време,
- набављати у потребним количинама,
- набављати што повољније и
- гајити добре пословне односе са пословним партнерима (пословни морал).
Значај набавне политике: економија пословања предузећа (економичност, продуктивност)
Истраживање тржишта набавке
Истраживање тржишта набавке је организовано и систематско прикупљање, сређивање, обрада, анализирање и презентовање података о стању и кретању набавке на тржишту.
Производи и услуге које су предмет купопродаје на набавном тржишту су: опрема, компоненте, делови, материјали и услуге (транспорт, осигурање, финансијске услуге).
Садржај истраживања:
- количина робе на тржишту,
- квалитет робе на тржишту и
- набавна цена робе на тржишту.
Методи истраживања тржишта одређују истовремено и изворе. Према томе из којих се извора прикупаљају подаци разликујемо:
- примарно или директно истраживање и
- секундарно или индиректно истраживање.
Примарно истраживање (field-на терену) подразумева истраживање из примарних извора информација (истраживања). Такве информације први пут прикупљамо сами.
Постоје 3 основне методе примарног истраживања тржишта:
- метод посматрања (нпр. посета добављачу или сајму)
- метод испитивања (путем анкета, телефоном или поштом)
- експериментални метод (применљив у лабораторијским условима).
Секундарно истраживање ( desk- у канцеларији) подразумева прикупљање информација из секундарних извора (публикације, часописи, интернет…). То су подаци које је неко пре нас прикупио за неко друго истраживање.