Подела предузећа према структури елемената производње

  • располагање елементима потребним за производњу
  • однос учешћа појединих елемената у предузећима
  • разлика у заступљености представља израз развијености датог предузећа
  • предузећа у којима доминира заступљеност средстава за рад у односу на учешће људског фактора  каже се да имају висок органски састав елемената производње односно капитала
  • Под појмом органски састав капитала подразумева се однос уложеног капитала у средства за рад према износу капитала уложеног у предмете рада и радну снагу.
  • органон-грчка реч оруђе или средство
  • предузећа са доминантним учешћем радне снаге
    • низак органски састав
    • недовољна техничко технолошка развијеност
    • занатска предузећа
    • појединци обављају целокупне технолошке процесе
    • израђују појединачне производе, по наруџбини
    • није економски оправдано увођење специјализоване опреме
  • индустријска предузећа
    • извршена детаљна техничка подела рада
    • виши органски састав капитала
    • висока технологија и специјализоване машине
    • улога радне снаге: покретање и контрола машина
    • високо квалификовани стручњаци: техничка припрема производње, комерцијална и финансијска фаза
  • индустријска предузећа са високим степеном развоја – примена аутоматизације
    • у технолошкој фази људски рад готово искључен
    • високо квалификовани радници: техничке припрема и контрола , а нарочито у обезбеђивању квалитета
    • комерцијална и финансијска фаза: због велике количине истоврсних производа и потребних средстава за одржавање континуитета.

Подела предузећа према величини

  • зависи од делатности, као и од земље у којој послује
  • Три критеријума за разврставање предузећа:
    • број радника
    • вредност средстава(капитал)
    • укупни годишњи приход(добит)
  • Велика предузећа
    • хиљаду до десет хиљада радника
    • Фиат Атомобили, Железара Смедерево, НИС
    • у развијеним земљама 500.000-700.000
    • у САД: Форд, Џенерал Моторс
    • производња аутомобила, машиноградња, електронска индустрија, прехрамбена индустрија итд.
  • Мала предузећа
    • компоненте и делове за велика предузећа и за подмиривање потреба локалног становништва
    • породична предузећа
    • конкуренција (намеће развој)
    • издвајање дела  профита за проширену репродукцију
    • постепено прерастају у већа привредне субјекте
  • Средња предузећа
    • превазилазе локални значај
    • већи обим пословања од захтева тржишта у непосредном окружењу
    • настају удруживањем малих предузећа