Lična prodaja i publicitet, pored ekonomske propagande, direktnog marketinga i unapređenja prodaje predstavljaju osnovne oblike promocije kao instrumenta marketinga.
Pojam i značaj lične prodaje
Lična prodaja predstavlja direktno komunicirnje između kupca i prodavca i ujedno najstariji oblik promocije. Lični kontakt daje mogućnost da se odmah izmere rezultati
Elementi lične prodaje su: prodavac, proizvod i potrošač.
Savremeni koncept: ne prodaje već objašnjava prednosti i nedostatke sa stanovišta zadovoljenja potreba.
Svaki prodavac predstavlja i preduzeće pa je bitno da poznaje i elemente poslovanja same organizacije
Osobine prodavca: ljubaznost, učtivost, strpljivost, taktičnost, marljivost, spremnost za pružanje pomoći, poštenje.
Značaj lične prodaje zavisi od:
Sistema prodaje i
Karakteristika proizvoda.
Najuspešnija je kada se kombinuje sa ostalim instrumentima
Pojam i značaj publiciteta
Publicitet predstavlja objavljivanje pozitivnih informacija o preduzeću u sredstvima javnog informisanja koje ne finansira preduzeće. Prema tome, publicitet za preduzeće predstavlja besplatnu promociju.
Međutim i kod publiciteta javljaju se odrđeni troškovi: kontakt sa redakcijom, priprema materijala, koordinacija publiciteta sa ostalim aktivnostima.
Osnovne karakteristike publicite jeste da utiče na povoljan „imidž“, povećava ugled i stimuliše tražnju. Publicite se plasira kao novinarska vest, pa zbog toga potrošači više veruju ovom obliku promocije nego ekonomskoj propagandi.