Promene cena pojedinačnih proizvoda prate se individualnim indeksima, dok se promene cena grupe proizvoda prate grupnim indeksima.
Individualni indeks cena
Individualni indeks cena predstavlja odnos cene datog proizvoda u posmatranom periodu (p1) i cene tog proizvoda u baznom periodu (po).
ip=\frac{p1}{po}\cdot100
ip-indeks cena, p1-cena u posmatranom periodu, po-cena u baznom periodu.
Primer:
Izračunaj individualni indeks cena banana, ako je cena banana u martu 2024. bila 120 dinara, dok je u aprilu cena za isti proizvod iznosila 200 dinara.
Grupni indeksi cena
Grupni indeksi cena, kao i kod indeksa fizičkog obima proizvodnje mogu se izračunati na dva načina:
- metod srednjih vrednosti i
- metod agregata.
Metod srednjih vrednosti cena je ponderisani prosek individualnih indeksa, pri čemu se kao ponder uzima vrednost prometa pojedinih proizvoda u baznom ili posmatranom periodu.
Ip=\frac{Σ\frac{p1}{po}\cdot po\cdot qo}{Σpo\cdot qo}\cdot100
Izračunavanje grupnih indeksa cena po metodu agregata podrazumeva korišćenje zbira vrednosti proizvoda u posmatranom i baznom periodu, pri čemu kao ponder služe prodate količine u baznom periodu (qo) (1.3) ili posmatranom periodu (q1)(1.4).
Ip=\frac{Σp1\cdot qo}{Σpo\cdot qo}\cdot 100 (1.3)
Ip=\frac{Σp1\cdot q1}{Σpo\cdot q1}\cdot 100 (1.4)