O bontonu uopšte

Reč vodi poreklo iz francuskog jezika (fr. bon ton). Osnovno značenje je dobar ton tj. fino ponašanje i lep način izražavanja dobro vaspitanih i obrazovanih ljudi (otmeno držanje).
U našem jeziku ova reč ima značenje: pravila lepog ponašanja. Pravila vode poreklo još iz Stare Grčke, Rima… Pravila lepog ponašanja nikako ne znače šablonsko ponašanje, krutost, bezličnost. Nasuprot, pravila ponašanja treba da olakšaju i pomognu međusobno razumevanje. Ne učite ih napamet, već vežbom će postati deo Vas.

Uzrok standardizovanja pravila o ponašanju:

  • Potreba za skladom i lepotom odnosa,
  • Zaštita slabijih i nemoćnijih,
  • Brže rešavanje problema,
  • Izbegavanje nepotrebnih nesporazuma.

Pravila lepog ponašanja su:

  • Odabirana vekovima,
  • Menjana,
  • Dopunjavana.

Svako doba imalo je svoje obeležje u normama lepog ponašanja, pošto ona proističu iz društvenih odnosa datog perioda.

Postoje ipak određeni ustaljeni načini ponašanja koji počivaju na nekoj vrsti prećutnog dogovora između ljudi. Oni su se zadržali zato što su se vremenom pokazali dobrim i korisnim. Nemoguće je zapamtiti sve forme dobrog ophođenja, ali ipak je potrebno uobičajene forme upamtiti i primenjivati u različitim situacijama (kod kuće, u gostima, na poslu, u školi, na poslovnom sastanku…). Za sve koji nisu u najranijoj mladosti savladali osnovne norme lepog ponašanja knjiga Bonton će dobro doći.
DOBRO PONAŠANJE= spoljašnja + unutrašnja FORMA
“Ko se u druženju s ljudima drži manira, taj živi od svojih kamata. Ko preko njih prelazi, taj dira u svoj kapital”…Hugo Hofmanštal

Poslovni bonton u užem smislu reči

Ranije: zaposleni na radnom mestu tokom celog radnog veka primenjuju jednom naučeno . Retke promene zanimanja.
Danas: savremeno doba dovelo je do mnogih tehnoloških promena, tako da je neophodno stalno usavršavanje u korak sa inovacijama. česte promene zanimanja. Stalno razmišljane o novom radnom mestu
Interesuje nas: šta, kako, gde, koliko, za koliko novca možemo raditi.
Zaposleni koji poštuju dobre poslovne običaje, imaju realne šanse za uspeh

Ponašanje poslovnog čoveka

Šta poslovni čovek nikada ne čini:

  • ne koristi nepristojne i pogrdne reči;
  • ne doručkuje za radnim stolom;
  • ne pije alkoholna pića;
  • ne dodiruje sagovornike jer odaje nametnutu intimnost;
  • ne skriva ruke iza leđa ili u džepovima;
  • ne žvaće gumu u kancelariji ili na sastanku;
  • ne upušta se u svađe i prepirke;
  • ne ogovara saradnike, prijatelje, direktore;
  • ne smeje se preglasno;
  • ne povišava ton u direktnom ili telefonskom razgovoru,
  • ne dozvoljava da ga poslovni saradnik ili bilo ko drugi isprovocira;

Poslovni čovek uvek je:

  • uredan, uredno odeven, očešljan, žene lepo našminkane;
  • fizički svež i odmoran;
  • vedar i radno raspoložen ( nikakvi problemi ne smeju da ga potiskuju na poslu );
  • komunikativan na svoj način;
  • poslovan, dostojanstven, operativan, kreativan.
Slika 1. Osnove poslovnog bontona

Poslovno komuniciranje

Poslovni bonton zahteva od učesnika u komuniciranju: uzdržanost, poštovanje, toleranciju ali i poznavanje dobrih poslovnih običaja i pravila pristojnog ophođenja.
Forme komuniciranje poslovnih ljudi:

  • Usmeno
  • Telefonom (bitno: biti jezgrovit i jasan)
  • Pismeno (mejl, pismo, telegram, faks…)

USMENA FORMA: najjednostavniji i najstariji oblik.

Slika 2. Delovi poslovnog razgovora