О бонтону уопште

Реч води порекло из француског језика (фр. bon ton). Основно значење је добар тон тј. фино понашање и леп начин изражавања добро васпитаних и образованих људи (отмено држање).
У нашем језику ова реч има значење: правила лепог понашања. Правила воде порекло још из Старе Грчке, Рима… Правила лепог понашања никако не значе шаблонско понашање, крутост, безличност. Насупрот, правила понашања треба да олакшају и помогну међусобно разумевање. Не учите их напамет, већ вежбом ће постати део Вас.

Узрок стандардизовања правила о понашању:

  • Потреба за складом и лепотом односа,
  • Заштита слабијих и немоћнијих,
  • Брже решавање проблема,
  • Избегавање непотребних неспоразума.

Правила лепог понашања су:

  • Одабирана вековима,
  • Мењана,
  • Допуњавана.

Свако доба имало је своје обележје у нормама лепог понашања, пошто она проистичу из друштвених односа датог периода.

Постоје ипак одређени устаљени начини понашања који почивају на некој врсти прећутног договора између људи. Они су се задржали зато што су се временом показали добрим и корисним. Немогуће је запамтити све форме доброг опхођења, али ипак је потребно уобичајене форме упамтити и примењивати у различитим ситуацијама (код куће, у гостима, на послу, у школи, на пословном састанку…). За све који нису у најранијој младости савладали основне норме лепог понашања књига Бонтон ће добро доћи.
ДОБРО ПОНАШАЊЕ= спољашња + унутрашња ФОРМА
“Ко се у дружењу с људима држи манира, тај живи од својих камата. Ко преко њих прелази, тај дира у свој капитал”…Хуго Хофманштал

Пословни бонтон у ужем смислу речи

Раније: запослени на радном месту током целог радног века примењују једном научено . Ретке промене занимања.
Данас: савремено доба довело је до многих технолошких промена, тако да је неопходно стално усавршавање у корак са иновацијама. честе промене занимања. Стално размишљане о новом радном месту
Интересује нас: шта, како, где, колико, за колико новца можемо радити.
Запослени који поштују добре пословне обичаје, имају реалне шансе за успех

Понашање пословног човека

Шта пословни човек никада не чини:

  • не користи непристојне и погрдне речи;
  • не доручкује за радним столом;
  • не пије алкохолна пића;
  • не додирује саговорнике јер одаје наметнуту интимност;
  • не скрива руке иза леђа или у џеповима;
  • не жваће гуму у канцеларији или на састанку;
  • не упушта се у свађе и препирке;
  • не оговара сараднике, пријатеље, директоре;
  • не смеје се прегласно;
  • не повишава тон у директном или телефонском разговору,
  • не дозвољава да га пословни сарадник или било ко други испровоцира;

Пословни човек увек је:

  • уредан, уредно одевен, очешљан, жене лепо нашминкане;
  • физички свеж и одморан;
  • ведар и радно расположен ( никакви проблеми не смеју да га потискују на послу );
  • комуникативан на свој начин;
  • послован, достојанствен, оперативан, креативан.
Слика 1. Основе пословног бонтона

Пословно комуницирање

Пословни бонтон захтева од учесника у комуницирању: уздржаност, поштовање, толеранцију али и познавање добрих пословних обичаја и правила пристојног опхођења.
Форме комуницирање пословних људи:

  • Усмено
  • Телефоном (битно: бити језгровит и јасан)
  • Писмено (мејл, писмо, телеграм, факс…)

УСМЕНА ФОРМА: најједноставнији и најстарији облик.

Слика 2. Делови пословног разговора